Тема: Правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку однини.
Мета: Ознайомити учнів з правописом закінчень іменників чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку; формувати вміння перевіряти правопис закінчень іменників з основою на -р в орудному відмінку однини за допомогою орфографічного словника; розвивати зв'язне мовлення; виховувати сумлінне ставлення до праці.
Обладнання: Орфографічні словники, проектор, мульмедійна презентація.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу до уроку.
- Подаруйте посмішку один одному, мені, гостям.
- Зараз сядуть всі дівчатка, а за ними і хлоп’ятка.
- Девіз нашого уроку такий:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Бесіда.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами відвідаємо Місто Веселих Майстрів.
- Чи знаєте ви хто такі майстри? Що це за люди?
- Каліграфічна хвилинка.
Рр ро бо та робота
- Як написати слово «робота» п’ятьма буквами?
праця
труд
ІII. Повторення вивченого матеріалу.
- Гра «Відчиніть браму» - відмінювання іменника «ключик»
- Щоб потрапити у це чудове місто, нам необхідно відчинити браму. А для цього потрібно пригадати відмінювання іменників.
- Н.в. (хто? що?) ключик
- Р.в. (кого? чого?) ….
- Д.в. (кому? чому?) …
- Зн.в. (кого? що?) …
- О.в. (ким? чим?) …
- М.в. (на кому? на чому?)… …
- Ось ми і потрапили в Місто Веселих Майстрів. Тут живуть люди різних професій.
IV.Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні на уроці разом із ними ми з’ясуємо, як пишуться іменники чоловічого роду з основою на –р в орудному відмінку однини.
V. Вивчення нового матеріалу.
- А допоможуть нам в цьому мешканці вулиці номер 134, яку ви знайдете на символічній карті – сторінці підручника на ваших партах.
- Робота з підручником (Вправа 134) – Колективна аналітична робота
Самостійне читання тексту.
- Про які професії ви дізналися з тексту?
- А ким ви хочете стати у майбутньому?
- Випишіть з тексту іменники – назви професій.
(Учні визначають відмінок виписаних іменників, позначають у них закінчення.)
Конструктором, інженером, комбайнером, архітектором, оператором, програмувальником, вчителем, лікарем, перукарем, тренером.
- Подивіться уважно, що спільного у цих словах?
- Які закінчення мають іменники чоловічого роду в орудному відмінку?
2. Гра «Перешкода» (постановка проблемного питання)
- У прилеглому провулку живуть дуже сором’язливі майстри. А які саме, давайте знайдемо.
(Учні обирають лише іменники – назви професій.)
Письменник, гончар, артист, бджоляр, моряк.
- Спробуйте поставити ці слова в О.в. однини.
- Яких труднощів зазнали?
- А як нам перевірити написання цих слів?
- Саме це зазначено в нашій карті-путівнику.
3. Робота з правилом (с.70) (Один учень читає вголос, інші – мовчки.)
4. Гра «Обери правильну відповідь». Робота з Орфографічним словником
Пекар (пекарем, пекаром)
- А чи знаєте ви, що пекарі у місті Тернополі у 2012 році спекли найбільший коровай, вагою 1560 кг і висотою до 2-х метрів. Він увійшов у Книгу рекордів України.
Поштар (поштарем, поштаром)
Столяр (столярем, столяром)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VІ. Узагальнення і систематизація отриманих знань
- Ось ми і дійшли до вулиці номер 135. Тут живе хлопчик Петрик зі своєю працьовитою родиною. Він написав цікаву розповідь про свого тата. Прочитаймо її.
1. Творча робота (Вправа 135)
Читання тексту вправи.
- Який заголовок ви б дібрали до цієї розповіді?
Завдання 2 учні виконують самостійно.
- Якщо ви сумніваєтесь, яке закінчення писати у словах, у вас є на парті помічник.
2. Тренажер «Розсипалось слово»
(Розшифрувати анаграму та дібрати відповідну схему слова.)
фремер (фермер),
карупер (перукар).
VІІ. Підсумок уроку
- Прогулянка Містом веселих майстрів добігає кінця. Мешканці вийшли з нами попрощатися. Які ж вони веселі і задоволені від вашої роботи!
1. Відповіді на запитання.
— Які закінчення можуть мати іменники чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку?
— Як слід перевіряти їх правопис?
VІІI. Домашнє завдання.
- Використовуючи отримані знання, вам необхідно виконати вправу 136 на с. 70
Рефлексія «Незакінчене речення»
- Сьогодні на уроці ми вивчали…
- Мені сподобалося …
|